VW Polo GTI

De flesta bilintresserade som har hängt med ett tag minns säkert den allra första GTI-bilen som Volkswagen lanserade på marknaden i mitten av 1970-talet: Golf GTI. Det här var en småbil som riktigt skakade om branschen med sin mycket goda prestanda i ett kompakt format till ett konkurrenskraftigt pris. Volkswagen satte ribban för hur en snabb småbil skulle vara, något som förstås konkurrenterna hakade på och försökte förbättra.

Idag finns Golf GTI som en mycket snabbare bil än originalet, men är den fortfarande en småbil? Nej, knappast. Den har med varje generation växt och rollen som småbil har tagits över av den mindre modellen Polo. Precis som Golf har dock Polo också växt med tiden och är numera en riktigt rymlig småbil. I sann VW-anda finns den förstås också som GTI-modell. Är den då något att ha?

Snabb och bekväm kryssare

GTI-bilarna skiljer sig visuellt från standardmodellerna på en rad olika sätt. Här ska det synas att man kör en snabb variant. I just Polons fall innebär detta bland annat stora fälgar på 17 tum med breda däck – och förstås GTI-emblemet på grillen och vid bakluckan. Invändigt finner man bekväma sportstolar som är skålade för att klara entusiastisk körning. Här finns också en sportig ratt med lädergrepp samt en GTI-röd panel för att ytterligare förstärka det sportiga intrycket.

Motormässigt, då? Jodå, bilen rör på sig. Den är utrustad med Volkswagens senaste 2-litersmotor med turbo och levererar 200 hästkrafter. Vridmomentet är 320 Newtonmeter redan vid 1500 varv och färden från 0 till 1000 km/h avverkas på 6,7 sekunder. Något som vissa GTI-entusiaster kanske tycker är trist är att bilen inte finns att få med manuell växellåda. Här är det enbart VW:s automatlåda, DSG, som gäller. Dock är det en lättarbetad växellåda som växlar upp kvickt i alla lägen. Polo GTI är både en bekväm och snabb småbil som borde falla de allra flesta i smaken.