Skoda Fabia Monte Carlo

Hur snabb måste en snabb bil egentligen vara? Krävs det alltid en monstermotor med mängder av hästkrafter? Nej, inte alltid – trots att det förstås underlättar. Främst handlar det om användbar motorkraft, det vill säga ett vridmoment som finns på ”rätt ställe” för optimala körförhållanden.

Fabia med bra bottendrag

En bilmodell som inte är snabbast av de alla i sin klass, men som trots det är rolig att köra, är Skoda Fabia med 1.0-liters motor på 110 hästar. Motoreffekten låter inte så häftig, men motorn har ett stort användningsområde med ett bra bottendrag där det maximala vridmomentet är 200 Nm vid 2000 varv. Det här ger bilen lite temperament och en bra skjuts redan från botten. Fabian blir därmed mycket passande för körning i stan, där det handlar om många start och stopp. Enligt Skoda ska sprinten från 0 till 100 km/h gå på 9,6 sekunder. Inga imponerande siffror med dagens mått mätt, men känslan i bilen är en annan – Fabian känns helt enkelt rappare än vad siffrorna visar.

Den här motorn finns att välja i ”vanliga” Fabia, men allt handlar ju som bekant inte enbart om motorn. Just Monte Carlo-modellen har en sportigare framtoning än Fabia i standardutförande. Det här gör att den här modellen automatiskt blir roligare att ratta. Man sitter utmärkt i de skålade sportstolarna, som har röda ränder precis som Skodas RS-modeller. Detta gäller också den sportiga, läderklädda ratten och växelspaken som bär på samma designspråk.

Skoda Fabia är en populär bil, inte minst eftersom den kombinerar attraktiva ägandekostnader med generösa utrymmen. Med Monte Carlo-utförandet blir Fabia inte bara lite trevligare att ratta, den blir dessutom skönare att beskåda. Till det yttre finns lättmetall-fälgar i 16, 17 eller 18 tum att välja och modellen har en svartrutig grill. De många svarta detaljerna gör att många väljer sin Monte Carlo i kulören rött – en färg som passar den här bilen perfekt.