Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Har du cirka två miljoner kronor kan du köpa dig en Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo och har kunnat göra det sedan 2017. Det är en Porsche-kombi och ett sladdvänligt monster. Inte sladdvänligt genom att åka in i kurvorna på bredden, vilket bilen redan kan. Utan sladdvänligt då du kan koppla in den på elnätet och suga åt sig massor av elektroner.

Härliga hästkrafter

Sedan tidigare har Porsche lanserat Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo som hade en V6 plus elmotor som ger hela 462 hästkrafter, men nu med den nya hybridbilen Turbo S E-Hybrid får du härliga 680 hästkrafter istället tack vare att biturbon ha ersatts med en V8 som i grunden har 550 hästkrafter och sedan tillkommer 136 hästkrafter från elmotorn.

Prestandan

Denna tyska bil som väger 2 ton gör 0-100 km/m på endast 3,4 sekunder, vilket kan räknas som riktigt snabbt. I NEDC-körcykel som är labil så är Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo väldigt bensinsnål då den endast drar 0,30 liter bensin per mil. Kör du blandad körning kommer det motsvara 69 gram koldioxid per kilometer. Tyvärr gör detta att inte bilmodellen kan klassas som en supermiljöbil.

Panamera Turbo S E-hybrid sägs ha en elförbrukning på 1,76 kWh för varje mil du kör. Du kan köra med en maxfart på 140 km/h och endast i 5 mil. Sedan måste du ladda bilen igen och detta kan du göra via en snabbladdare eller vägguttag. Själva laddningen kan ta från 2 timmar och 24 minuter upp till 6 timmar.

Bilmodellen har ett flertal godbitar att sätta tänderna i, så som en PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control), PTV Plus (Porsge Torque Vectoring), PASM (Porsche Acttuve Suspension Management), Sport Chrono-paket, PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), 21-tums fälgar och annat smått och gott. Allt för att göra din resa så behaglig och miljövänlig som möjligt!