Om världens snabbaste bilar

Givetvis försöker biltillverkare konkurrera med varandra om vem som bygger den snabbaste bilen. Den första bilen som lyckades uppnå en hastighet av 400 km/h var Bugatti Veyron, en sportbil, tillverkad av Volkswagen som är ägare till Bugatti sedan 1998. Bilen är uppkallad efter den franske Grand Prix- och Le Mans förare Pierre Veyron, som tävlade under 1933–1953. Bugatti Veyron har en W16-motor och en cylindervolym på nästan 8 000 cm3, effekten är på 736 kW. Den accelererar från 0–100 km/h på 2,5 sekunder, och standardmodellen har en toppfart på 407 km/h, tanken rymmer 100 liter bensin och den tar slut redan efter 12 minuter. När man tävlar i denna fart bör däcken bytas efter 15 minuter, detta för att friktionen och slitaget tar så hårt på däcken när man kör i denna höga fart. Vid bilens toppfart är bromssträckan ungefär 350 meter till stillastående.

SSC Ultimate Aero

Detta är en annan av världens mest snabbaste bilar, och har en topphastighet på 413 km/h. Bilen är väldigt speciell, men är ändå inte någon av de kändaste superbilarna. Den drivs av en V8-dubbelturbo-motor som accelererar från 0 till 100 på 2,7 sekunder. SSC var tidigare känd som Shelby Super-Cars, vann över Bugatti Veyron 2007 och fick då titeln ”kungen av hastighet”. Men för att uppnå den hastigheten behövde bilen 182 hästkrafter mer än Buggatis 1,001. År 2010 återtog Bugatti återigen ledningen, med Bugatti Veyron Super Sport.

Bugatti Chiron

Även detta är en bil som är utvecklat från Bugatti Veyron. Bilen har en topphastighet på 420 km/h och av säkerhetsskäl är bilen begränsad till just den hastigheten. Annars skulle den gott och väl komma upp till 463 km/h Chirons har en 16,4 liters W16-motor med 1,479 hästkrafter. Den accelererar från 0–100 km/h på 2,4 sekunder och 2017 satte bilen världsrekord genom att slutföra ett test på 0-400-0 km/h. Det tog endast 32,6 sekunder för att komma upp till 400 km/h och 9,4 sekunder för att bromsa till stillastående.